De eerste indruk van een gast wordt vaak bepaald door de verpakking of de manier van serveren.

Hoe zorg je dat die eerste indruk verpletterend is? Robbert Jan de Veen van De Daltons geeft advies.

1. Geen plastic meer

‘Plastic verpakkingen zijn niet meer van deze tijd.’ Sinds De Veen drie jaar geleden vader is geworden, kijkt hij anders naar de wereld en wil hij zijn verantwoordelijkheid nemen. Dat betekent dat hij geen plastic verpakkingen meer gebruikt, maar gaat voor duurzame verpakkingen. Zijn hamburgers voor de afhaal verpakt hij in een stevig kartonnen bakje, gemaakt van FSC® gecertificeerd papier. Die verpakkingen zijn iets duurder qua inkoop, maar dit is door te berekenen in de verkoopprijs van de producten. ‘Geld vragen voor kwaliteit mag gewoon’, vindt hij.

2. Stevigheid belangrijk bij afhaal

Behalve dat de verpakking het eerste is dat men ziet, heeft de gast het kartonnen bakje met de hamburger de héle tijd in zijn handen als hij eet. Het is daarom belangrijk dat dit bakje stevig is en blijft, ook als er saus, vet of vocht in loopt. Uiteraard moet de burger ook warm blijven in het bakje.

3. Wow-effect aan tafel

Aan tafel creëert De Veen graag een wow-effect, zodat gasten blijven praten over hun ervaring bij De Daltons. Hij doet dit in het bijzonder met zijn signature burger: de Dutch van der Linde. 

Deze wordt geserveerd op een zwart bord onder een glazen stolp, met daarin rook van in bier geweekte houtsnippers. Deze burger wordt als laatste gerecht aan de tafel uitgeserveerd, waardoor het de volle aandacht krijgt. Als de stolp eraf wordt gehaald, verspreidt de rokerige biergeur zich door de zaak: ultieme beleving!

4. Gekleurde borden

Zoals hierboven al stond beschreven, gebruikt De Veen een zwart bord bij zijn signature burger. De andere burgers serveert hij op een blauw bord. Blauw is in principe geen kleur dat in verse voeding voorkomt, waardoor het contrast met de hamburger erg groot is. De burger en de toppings springen op die manier erg in het oog! Gasten vinden het leuk als hun eten op zo’n manier wordt geserveerd dat het om een foto vraagt. Op die manier ontstaat er weer publiciteit op social media en mond-tot-mond reclame.

5. Aankleding van het menu

Hamburgers in de zaak worden vaak verkocht als een menu. Bij de burger serveert De Veen daarbij friet en uiteraard mayonaise. De burger wordt gepresenteerd in een vetvrij papieren zakje, dat knoeien voorkomt, op het blauwe bord. Alle ingrediënten van het menu gaan bij elkaar op een houten plank. De mayonaise wordt geserveerd in een klein weckpotje. Dit geeft een meer ambachtelijke uitstraling dan een RVS schaaltje, een sfeer die naadloos aansluit bij de huisgemaakte producten.